Annons

1849 för iPhone

  • Betalt

  • På Svenska
  • V 2.0.8
  • 4.9

    (0)
  • Säkerhetsstatus

Softonic-recension

Yeeehhaaawww! Giddy up 'cause we're heading out California way

Ta tag i din hacka och fördjupa dig i den kaliforniska guldrushen i Somasims västernstadssimulator, 1849.

Söder om Oregon Trail

1849 var ett galet år i USA. Människor reste från hela världen för att bege sig till norra Kalifornien för att försöka sin lycka med att hitta guld. Små bosättningar som hade hundratals invånare, som San Francisco, förvandlades till "boomtowns" som hyste tusentals människor under loppet av månader. 1849 sätter dig i ledningen för dessa städer när du försöker att expandera och utnyttja marken.

Varje nivå i 1849 är baserad i en stad i norra Kalifornien och har ett antal mål som måste slutföras för att avancera. Vanligtvis innebär dessa mål att frakta ett visst antal varor till en annan stad eller höja din befolkning till ett visst antal. Du får också en bonus att börja med i 1849 som är något i stil med pengar, fria handelsrutter eller några byggnader.

Din bosättning i 1849 börjar initialt smått med några skjul, en depå för att lagra dina förnödenheter och någonstans för dina nybyggare att arbeta. När du bygger fler byggnader och öppnar upp handel kommer din stad att expandera och fler människor flyttar till staden. Spelmässigt är 1849 ganska standard stad-byggande sim-fare. Du hanterar din stad som stadigt växer genom att producera resurser från gårdar och rancher samtidigt som du också håller ett öga på säkerhet och välfärd genom att bygga sheriffkontor och brandkårer.

Det bästa sättet att säkerställa att din stad växer är att kolla in de resurser du kan exportera. Om du inte gör det, löper du risken att fastna i den frustrerande fällan att bara tjäna tillräckligt med pengar för att betala räkningarna, men inte expandera.

Spelet fungerar bra i 1849 och det finns något märkligt tillfredsställande med att uppnå målen och se din glesa mark växa från ett par skjul till en livlig stad fylld med herrgårdar.

Om det finns två uppenbara problem jag fann med 1849, är det att det kräver lite för mycket mikrohantering och att det är för realistiskt. Det finns massor av resurser i spelet inklusive sten, guld, järn, skinn, salt, kött, hackor, trävirke, tyg, bomull, vindruvor, och så vidare. Var och en av dessa resurser behöver hanteras på mikronivå vilket kan kännas överväldigande, särskilt med tanke på hur snabbt de tar slut.

Som din stad växer behöver den fler typer av komplexa resurser. Till exempel, för att uppgradera ditt boende från stora hus till små herrgårdar, kommer invånarna att vilja ha möbler. För att göra möbler måste du avverka eller importera trävirke, förädla trävirket på ett sågverk, och slutligen bygga en möbeltillverkning. Det känns invecklat, om än realistiskt, och kan få 1849 att dra ut på tiden lite.

Det är också svårt att hålla jämna steg med resursanvändningen. Din stad förbrukar resurser och invånare börjar genast flytta ut om de inte kan få tillgång till något som tyg. Eftersom det finns så många olika typer av resurser, är det svårt att veta hur många du har. För att undvika detta, är det en bra idé att regelbundet trycka på köp/handelsknappen som visar dina lager. Det kan också vara frustrerande svårt (och realistiskt!) när ditt enda alternativ för något så viktigt som trävirke är att importera det.

Hur du växer din stad

Kontrollerna i 1849 fungerar förvånansvärt bra på en surfplatta. Skärmen är inte överbelastad med varningar och kontrollpanelerna är undangömda och dyker upp när de trycks på vilket frigör resten av skärmen. Tryckandet känns intuitivt och det enda riktiga problemet jag fann var när man lade ner vägar vilket var knepigt eftersom det inte är möjligt över hela kartan.

Märkligt nog kan byggnader i 1849 inte roteras, men de är tillräckligt enkla att placera och oftare än inte blir städerna mer prydliga och ordnade snarare än kaotiska. Det finns också hjälpsamma tips som leder dig åt rätt håll och spelets inlärningskurva är lämpligt implementerad.

Måttliga grafik

Tyvärr är en av de svagare punkterna i 1849 grafiken. Istället för att gå mot en hyperrealistisk look, är grafiken ganska tecknad. Men tecknad som de än är, ser de fortfarande lite daterade ut och du kommer troligtvis att se massor av upprepade karaktärsmodeller. De flesta människor spelar inte sim-spel för grafiken och de kommer inte att ta för mycket bort från spelupplevelsen.

Musiken för 1849 är generisk västerngitarrmusik som låter som om den kommer från en cowboy-stad på en temapark. Liksom grafiken är musiken inte av hög kvalitet, men den tar inte bort något från spelet och distraherar definitivt inte. Det finns också ett brett utbud av ljudeffekter från alla byggnader vilket kan bli irriterande på grund av hur höga de är, men det bidrar faktiskt till realismen i 1849.

Lite för realistiskt, men fortfarande en bra tid

Även om det är möjligt att fastna i mikrohanteringen av dina resurser, är 1849 fortfarande en rolig och beroendeframkallande stadsbyggarsimulator.

FÖRDELAR

  • Beroendeframkallande spel
  • Intressant tidsperiod
  • Hjälpsamma instruktioner
  • Utmanande målsystem

NACKDELAR

  • Inga öppna sandlådor
  • Mikrostyrning är en nödvändighet
  • För realistiskt

Finns även på andra plattformar

Program tillgängligt på andra språk


1849 för iPhone

  • Betalt

  • På Svenska
  • V 2.0.8
  • 4.9

    (0)
  • Säkerhetsstatus


Användarrecensioner om 1849

Har du provat 1849? Var den första att lämna din åsikt!


Annons

Lagar som rör användningen av denna programvara varierar från land till land. Vi uppmuntrar eller accepterar inte användningen av detta program om det strider mot dessa lagar.